Vragen over de verhoging voorschot servicekosten?

Een aantal huurders ontvangt deze week een brief met informatie over de verhoging van het maandelijkse voorschot servicekosten. Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over deze brief. Hieronder leest u meer informatie.

Vanwege het vele aantal vragen, die wij over de verhoging van het voorschot servicekosten 2023 ontvangen, is de doorlooptijd voor het beantwoorden van uw vraag opgelopen tot 10 werkdagen. Onze excuses voor deze vertraging.

Waarom verhoogt Kennemer Wonen mijn voorschot servicekosten?

De afgelopen periode zijn de wereldwijde inkoopprijzen voor gas in een heel korte tijd fors gestegen. En ze stijgen nog steeds. De ontwikkeling van, met name de gasprijs, kent meerdere oorzaken. Zo is er veel vraag naar aardgas in de wereld, heeft Nederland weinig gasvoorraad en heeft de oorlog in Oekraïne ook invloed op de stijging van de energieprijzen. Al deze factoren zorgen ervoor dat de energieprijzen flink gestegen zijn. Bovendien speelt de energiebelasting en btw een grote rol bij de stijging van de energieprijzen. 

Kennemer Wonen heeft er daarom voor gekozen om nu de servicekosten voor 2023 te verhogen, zodat u bij de eindafrekening niet in een keer een groot bedrag terug hoeft te betalen.  

Veel gestelde vragen

Waarop heeft Kennemer Wonen de berekening van de aanpassing van het voorschot gebaseerd?

Dit is afhankelijk van de energieaansluiting die u heeft.

Voor de verhoging van de servicekosten bij complexen geldt het onderstaande.

Het voorschot van de servicekosten voor 2023 is als volgt berekend:

  • De actuele prijs voor gas (m3) of stadsverwarming (gigajoule) en/of collectieve elektriciteit
  • Energiebelasting en BTW
  • Uw geschat verbruik in 2023

Daarnaast is er rekening gehouden bij complexen met een blokaansluiting met de onderstaande overheidsmaatregelen:

  • Tijdelijke tegemoetkoming blokaansluiting

Ook onderstaande kosten zijn gestegen (indien van toepassing):

  • Waterverbruik
  • Tuinonderhoud
  • Schoonmaak algemene ruimten

Wilt u meer weten over uw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op.

Vanwege het vele aantal vragen, die wij over de verhoging van het voorschot servicekosten 2023 ontvangen, is de doorlooptijd voor het beantwoorden van uw vraag opgelopen tot 10 werkdagen. Onze excuses voor deze vertraging.

Ik kan door de verhoging van het voorschot servicekosten mijn huur niet meer betalen. Wat kan ik doen?

Wij begrijpen dat deze verhoging van de servicekosten een tegenvaller is.

Heeft u moeite om iedere maand de rekeningen te betalen? Neem dan contact op met Zaffier.  Uiteraard kunt u ook contact met ons opnemen. Wij kijken graag samen met u naar uw situatie.

Onstaat er ondanks de hulp toch een huurachterstand? Vraag dan een betalingsregeling aan via onze website. Om een betalingsregeling aan te kunnen vragen via de website, heeft u een Mijn Kennemer Wonen account nodig. Heeft u geen account en wilt u die ook niet aanvragen? Bel ons dan op (072) 8 222 888 om een betalingsregeling af te spreken.

Ik ben het niet eens ben met de voorschot verhoging en wil mijn servicekosten verlagen. Wat kan ik doen?

Wij begrijpen dat de verhoging van het voorschot servicekosten een tegenvaller is.

Wij verhogen het voorschot voor 2023 om te voorkomen dat u aan het eind van het jaar een groot bedrag moet bijbetalen. Wij hebben de verhoging zo nauwkeurig mogelijk berekend. Wij raden daarom af om het bedrag te verlagen. Mocht blijken uit de afrekening servicekosten over 2022 dat u veel minder verbruikt dan onze schatting, dan kunnen wij een nieuwe berekening maken.

Als u het voorschotbedrag toch wil verlagen, dan kunt u hiervoor een verzoek indienen. Stuur dan een e-mail naar info@kennemerwonen.nl met hierin uw naam, adres en telefoonnummer. Geef in uw e-mail ook aan welk bedrag u maandelijks aan voorschot kunt betalen. Let op dat dit bedrag niet lager mag zijn dan wat u op dit moment betaalt.

Vanwege het vele aantal vragen, die wij over de verhoging van het voorschot servicekosten 2023 ontvangen, is de doorlooptijd voor het beantwoorden van uw vraag opgelopen tot 10 werkdagen. Onze excuses voor deze vertraging.

Wij wijzen u er op dat verlaging van het voorschotbedrag er toe kan leiden dat u volgend jaar veel geld moet terug betalen.

Kan ik inzicht krijgen in mijn verbruik (dus stand gas, water en stroom)?

U kunt inzicht krijgen in uw verbruik. Op uw verzoek kunnen wij u een overzicht geven van uw verbruik van warmte, elektra en warm water. U kunt uw verzoek indienen via info@kennemerwonen.nl of (072) 8 222 888. 

Vanwege het vele aantal vragen, die wij over de verhoging van het voorschot servicekosten 2023 ontvangen, is de doorlooptijd voor het beantwoorden van uw vraag opgelopen tot 10 werkdagen. Onze excuses voor deze vertraging.

Hoe werkt de energietoeslag voor lagere inkomens?

De energietoeslag 2023 is een compensatie die gezinnen met een laag inkomen van de overheid krijgen om de hoge energieprijzen te compenseren. De overheid probeert hiermee te voorkomen dat deze huishoudens in financiële problemen te komen. De verwachte invoering van de wet is juni 2023.

De energietoeslag 2023 van €1300,-- kan uitgesplitst worden in een bedrag van €500,-- als toevoeging op de energietoeslag 2022 en €800,-- in 2023 (na inwerkingtreding van de wet). Gemeenten mogen zelf bepalen wanneer ze het bedrag uitkeren. Het kan dus zijn dat gemeenten er voor kiezen om €1300,-- uit te keren in 2023 of dat sommige gemeenten €500,-- al hebben uitgekeerd in 2022.

Deze compensatie loopt via de bijzondere bijstand. Bijstandsgerechtigden ontvangen het bedrag automatisch. Andere groepen kunnen zich bij de gemeenten melden zodra de wet is aangenomen.

Meer informatie

Staat uw vraag hier niet tussen? Kijk dan eens in onze kennisbank. Uiteraard mag u ons ook bellen

op (072) 8 222 888 of mailen op info@kennemerwonen.nl. Wij denken graag met u mee.