wat komt er allemaal bij een nieuwe huurovereenkomst kijken

U heeft een woning geaccepteerd en gaat de huurovereenkomst tekenen. Hieronder vindt u informatie wat bij het krijgen van een woning komt kijken.

Veel gevraagd over wat komt er allemaal bij een nieuwe huurovereenkomst kijken

Welke werkzaamheden worden uitgevoerd als ik een woning bij Kennemer Wonen ga huren?

Algemeen

Bij het verhuren van een woning worden de sloten vervangen en het hang en sluitwerk nagelopen. Verder wordt er gekeken of de woning (bezem)schoon, heel en veilig is. Als er technische gebreken zijn, worden deze verholpen.

Daarnaast vindt Kennemer Wonen duurzaamheid belangrijk en dragen wij graag bij aan het beperken van het gasgebruik in Nederland. Als het technisch mogelijk is, maken wij de woning, in principe geschikt voor een twee fasen elektrische kookaansluiting. Koken op gas is dan niet meer mogelijk. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat er al een drie fase kookaansluiting aanwezig is. Het is daarom belangrijk dat u een erkend installateur vooraf laat controleren welk type kookaansluiting in de woning aanwezig is. U bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van het juiste elektrische kooktoestel. Het aansluiten van een elektrische kookvoorziening is specialistisch werk. Schakel hier altijd een professional voor in. De kosten voor het aansluiten van de kookvoorziening zijn voor uw eigen rekening.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst?

Algemeen

Tijdens de oplevering van de woning tekent u met de medewerker verhuur en verkoop de huurovereenkomst.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Algemeen

​Wanneer u verhuist naar een ander adres, moet u bij de gemeente binnen 5 dagen na de verhuisdatum uw nieuwe adres doorgeven. Dit doet u bij de gemeente waarbinnen uw nieuwe adres ligt. U wordt dan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van die gemeente en automatisch uitgeschreven van uw oude adres.

 

Ik heb geen vuilcontainer of pas voor een vuilcontainer bij mijn nieuwe huurwoning. Bij wie moet ik hiervoor zijn?

Algemeen

Vuilcontainers of passen hiervoor worden niet door Kennemer Wonen geleverd maar door de gemeente. Neem hiervoor dus contact op met uw gemeente als er in uw woning geen aanwezig is.

Ik heb een woning geaccepteerd. Helaas wil ik deze woning toch niet. Wat moet ik nu doen?

Algemeen

Als u de huurovereenkomst nog niet heeft getekend, dan kunt u de acceptatie van de woning nog intrekken. Dit betekent echter wel dat u moet betalen voor de periode dat de woning leeg staat (huurderving) en voor de administratiekosten. Dit staat ook op het acceptatieformulier vermeld.

Heeft u de huurovereenkomst al getekend? Dan gelden de normale regels voor een huuropzegging.

Ik heb een huurwoning geaccepteerd. Hoe gaat het nu verder?

Algemeen

Wij hebben met u een datum en tijdstip afgesproken dat u naar uw nieuwe woning komt. U ontvangt dan van  de sleutels. Wij leveren dan de woning aan u op en tekenen met u de huurovereenkomst.

 

Ik ben op zoek naar de algemene voorwaarden die horen bij mijn huurovereenkomst. Waar kan ik die vinden?

Algemeen

Bij uw intake per email ontvangt u onze algemene huurvoorwaarden. Hierin staan uw rechten en plichten als huurder. De algemene huurvoorwaarden kunt u hieronder lezen:

Algemene Huurvoorwaarden

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

Bij het tekenen van de huurovereenkomst ontvangt u van ons een eerste verhuurnota. Het bedrag van deze nota moet u tijdens het tekenen van de huurovereenkomst per PIN aan ons voldoen. Wij kunnen het bedrag van de eerste verhuurnota niet automatisch bij u incasseren.

Moet ik een verhuizing doorgeven aan de verzekeraar?

Algemeen

Heeft u al een inboedelverzekering? Geef dan aan uw verzekeraar door dat u gaat verhuizen en geef uw nieuwe adres door. Vraag bij uw verzekeraar na of u ook dekking heeft tijdens de verhuizing.

Moet ik mij aanmelden bij een energieleverancier?

Algemeen

Als u niet voor gas, elektra en water betaalt in de servicekosten van uw nieuwe huur, dan moet u zichzelf aanmelden bij een energieleverancier naar keuze. Betaalt u wel voor gas, elektra en water in de servicekosten van uw nieuwe huur, dan hoeft u niets te doen. In dat geval melden wij u aan. 

Gelijk nadat u getekend heeft voor acceptatie van de woning, kunt u zich aanmelden bij een energieleverancier naar keuze. Doe dit op tijd om afsluiting te voorkomen. Tijdens de oplevering van de woning en het tekenen van de huurovereenkomst noteert de verhuurmedewerker de beginstanden van het gas, elektra en water voor u. Deze standen kunt u daarna doorgeven aan uw leveranciers. De energieleveranciers zorgen voor verdere afhandeling. Vaak kunt u het doorgeven van meterstanden en aanmelding ook online doorgeven. Bewaar uw meterstanden totdat alles is afgerond.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Tijdens de oplevering loopt de medewerker verhuur & verkoop samen met u een rondje door de woning. Hij/zij noteert bijzonderheden in een opleverrapport en maakt afspraken met u over eventueel nog uit te voeren werkzaamheden. Ook noteert hij/zij voor u de beginstanden van het gas, water en elektra. Daarna tekent u de huurovereenkomst en betaalt u per PIN de eerste verhuurnota.Tot slot overhandigt hij/zij u de sleutels van de woning en kunt u aan de slag in uw nieuwe woning!

Ik teken een huurovereenkomst. Wat staat daar onder andere in?

Algemeen

In een huurovereenkomst staat onder andere voor welke woning u de huurovereenkomst tekent. Daarnaast wat de huurprijs is en wanneer u de huur moet betalen. Er staat ook in wat uw rechten en plichten als huurder zijn.

Voor hoe lang is een huurovereenkomst?

Algemeen

Een huurovereenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en heeft geen einddatum. De huur kan iedere werkdag van de maand worden opgezegd. U hebt een opzegtermijn van minimaal één maand.

Ik wil mijn afspraak afzeggen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem contact met ons op via telefoonnummer (072) 8 222 888. 

Ik onderteken het huurcontract digitaal. Ik heb geen activatielink ontvangen. Wat nu?

Algemeen

Vijf dagen voor de sleuteloverdracht ontvangt u de activatielink op het bij ons bekende e-mailadres. Heeft u de e-mail niet ontvangen? Controleer dan eerst uw spam-box of uw 'ongewenste items'. Ziet u ook daar geen bericht van ons, neem dan contact met ons op via info@kennemerwonen.nl. 

Ik onderteken het huurcontract digitaal. Ik kan het bestand niet openen. Wat nu?

Algemeen

Wat vervelend dat u het bestand niet kunt openen. Heeft u gecontroleerd in uw instellingen of uw antivirusprogramma pop-ups toelaat en kunt u Adobe PDF ontvangen? Neem dan contact met ons op via (072) 8 222 888

Ik onderteken het huurcontract digitaal. Ik kan niet verder naar de volgende stap in MijnKennemerwonen. Wat nu?

Algemeen

Wat vervelend dat u niet verder kunt naar de volgende stap in het proces. Neem voor instructie contact met ons op via (072) 8 222 888.

Ik onderteken het huurcontract digitaal. Waar vind ik de Ideal-link voor het betalen van de eerste maand huur?

Algemeen

De eerste betaling van de huur doet u niet via een Ideal-link. U moet de eerste betaling zelf overmaken. Volg hiervoor de instructies in de stap '1e verhuurnota betalen' in uw MijnKennemerWonen omgeving.

Ik heb gekozen om de huur handmatig over te maken. Waarom vragen jullie evengoed om een bankrekeningnummer bij het tekenen van het huurcontract?

Algemeen

Het kan altijd voorkomen dat wij een bedrag aan u moeten terug betalen. Bijvoorbeeld als u teveel voorschot voor servicekosten heeft betaald. Wij hebben daar uw rekeningnummer voor nodig. Daarom vragen wij bij het tekenen van het huurcontract alvast om uw bankrekeningnummer.

Ik onderteken het huurcontract digitaal. Hoe doe ik dat eigenlijk?

Algemeen

U accepteert het huurcontract door op het vinkje te klikken bij de betreffende stap in uw MijnKennemerWonen-omgeving.

Wij begrijpen dat het vreemd voelt om het huurcontract niet te ondertekenen met een handtekening. Het ondertekenen door het aanvinken is volledig rechtsgeldig. Wij hebben dit uitvoerig onderzocht, in samenspraak met advocaten en juristen. 

Ik heb een e-mail ontvangen dat ik een woning heb toegewezen gekregen en ik hoor niets meer. Wat is de status?

Algemeen

Zodra de woning aan u is toegewezen, ontvangt u van onze verhuurmedewerker een e-mailbericht. Het kan kloppen dat het daarna een tijdje stil blijft. Vijf werkdagen voor de sleuteloverdracht ontvangt u bericht over het digitaal ondertekenen van het huurcontract.

Als u nog geen MijnKennemerWonen account heeft, dan ontvangt u eerst een activatielink voor het openen van een account via e-mail.